Kabel-TV, bredband och telefon
På Hälltorp finns ett kabel-TV-nät som 102 (av 129) fastigheter är anslutna till. Tele2 (f.d. ComHem) är den operatör som levererar tjänster för TV, bredband och telefon i detta nät. Hälltorps samfällighetsförening har ett gruppavtal med Tele2 till förmånligt pris som omfattar följande tjänster:
- TV: Digitala grundutbudet (gå in på https://www.tele2.se och sök på "grundutbud" för att se vilka kanaler som ingår).
- Data: Bredband med hastigheten 250/50 Megabit/sekund. (Från 2024-04-01 har vi nytt gruppavtal med högre hastighet.)
- Telefon: Abonnemang för fast telefon.
För dessa tjänster tar samfällighetsföreningen ut en årlig avgift för att täcka avgiften som föreningen betalar till Tele2 för gruppavtalet. Föreningen betalar kvartalsvis i förskott till Tele2. Avgiften som medlemmarna i samfälligheten ska betala till föreningen beslutas vid föreningens årsmöte och betalas vid ett tillfälle per år. Medlemmarna ska betala till föreningen redan i december då inbetalningsuppgifter delas ut i postlådan. Det är viktigt att betala i tid så att samfällighetsföreningen kan betala fakturorna från Tele2 i tid. (Avgiften för bevattning debiteras samtidigt.)
Varje hushåll kan naturligtvis enskilt välja att abonnera på fler tjänster från Tele2 utöver det som ingår i gruppavtalet. TV-paket kan man beställa till ordinarie pris. Högre hastighet på bredband kan man också beställa och då får man ett prisavdrag motsvarande det bredbandsalternativ som ingår i gruppavtalet. Väljer man att ha abonnemang för fast telefon hos Tele2 så tillkommer endast samtalsavgifter och avgifter för eventuella tilläggstjänster för telefoni eftersom den fasta abonnemangsavgiften för telefoni ingår i gruppavtalet. När man gör tilläggsbeställningar så bör man för säkerhets skull nämna att man ingår i ett gruppavtal så att avgifter för tilläggsbeställningar blir rätt.
Alla som är med i gruppavtalet med Tele2 måste betala hela årsavgiften till samfällighetsföreningen oavsett om man utnyttjar tjänsterna från Tele2 eller inte. Gruppavtalet med Tele2 för kabel-TV, bredband och telefon löper i treårsperioder och förnyas automatiskt om det inte sägs upp. Uppsägningstiden är ett år. Styrelsen tecknade under 2023 ett nytt gruppavtal med Tele2 för perioden 2024-04-01 -- 2027-03-31. Styrelsen för Hälltorps samfällighetsförening kan bevilja att hushåll träder ur gruppavtalet med Tele2, men utträde kan endast ske vid gruppavtalets förnyande med tre års intervall och ett års uppsägningstid.
Observera att det är fastigheten som är delägare i samfälligheten (gemensamhetsanläggningen) för kabel-TV vilket innebär att man som person inte kan träda ur samfälligheten. Den/de som äger en fastighet på Hälltorp som är delägare i samfälligheten är automatiskt medlem i samfällighetsförening. Som fastighetsägare är man skyldig att betala årsavgiften till samfälligheten. Mycket viktigt är att om man säljer sin fastighet, så måste köparen informeras om samfälligheten och de förmåner och skyldigheter som finns. Fastighet som ännu inte är delägare i samfälligheten kan bli delägare mot en avgift som för närvarande är 1000 kr enligt beslut på årsmöte 2014-03-31. Styrelsen kan enligt ovan bevilja utträde ur gruppavtalet med Tele2 och då upphör skyldigheten att betala årsavgiften för gruppavtalet till samfällighetsföreningen. Även om man träder ur gruppavtalet med Tele2 är fastigheten fortsatt delägare i samfälligheten och servitutet för kablarna för kabel-TV fortsätter att gälla.
Om något fel uppstår:
- Var och en ska själv anmäla fel till Tele2, telefon 90222.
- Kontaktuppgifter finns också på denna kom-ihåg lapp (skriv ut den !).
- Alla typer av fel i kabelnätet fram till och med vägguttaget som inte är självförvållade (t.ex. fel orsakade av åska) lagas och bekostas av Tele2.
Det är viktigt att alla rapporterar fel som uppstår i nätet till Tele2, det är bästa sättet att upprätthålla kvalitén på tjänsterna !- Fel på ansluten utrustning (dator, digital-TV-box, TV, surfplatta, etc.) får hanteras och bekostas av den enskilde. Det gäller t.ex. om utrustningen går sönder på grund av åska. Om man anlitat Tele2 och det efter felsökning konstateras att felet ligger i den egna utrustningen kan man få bekosta Tele2's utryckning. Hör gärna efter med grannarna om de har samma fel innan du anmäler till Tele2.
- Fel i kabelnätet, t.ex. avgrävd eller skadad kabel ska rapporteras till styrelsen eller IT-gruppen som beställer reparation av skadan. Det finns en karta som visar var ledningarna i kabel-TV-nätet går. Viktigt när du ska gräva !
Tips för att Tele2-nätet för kabel-TV och bredband ska fungera så bra som möjligt:
- Om något behöver åtgärdas i nätet så kontakta Tele2! Med de höga datahastigheter som gäller nu för tiden så är det viktigt att allt är gjort på rätt sätt.
- Eftersom de nyare bredbandsmodemen från Tele2 har inbyggd router och inbyggd WiFi (för trådlös kommunikation) så kan man ta bort egna routers och koppla utrustning direkt till Tele2's bredbandsmodem. Man ska inte ha onödig utrustning inkopplad eftersom det kan sänka den bandbredd man får.
- Om man ofta har problem med sin Tele2-anslutning och har ett mycket gammalt bredbandsmodem bör man felanmäla till Tele2 och kan då få ett nytt modem.
- När det gäller WiFi så rekommenderas att använda det lägre frekvensbandet (2,4 GHz) när man befinner sig långt från bredbandsmodemet. På nära håll och utan skymmande föremål kan man använda 5 GHz-bandet. Den högre frekvensen ger snabbare bandbredd, men har kortare räckvidd.
- För att få bättre trådlös täckning bör bredbandsmodemet placeras på en lämplig plats, vilket är centralt i det område där man vill ha täckning utan skymmande saker och helst lite högre upp, t.ex. på ett bord.
- För att få bättre trådlös täckning på längre avstånd (t.ex. på uteplats) kan man också skaffa en WiFi-repeater.
- Om man ofta har "rutor" i TV-bilden så kan det hjälpa att skaffa en antennkabel av bättre kvalité.
- Om man råkar gräva av eller skada en bredbandskabel så bör man överväga att byta kabeln eftersom en skarvning alltid medför att signalen påverkas mer eller mindre.
- Om man har förgreningar av bredbandskabeln i sitt hus så kan det vara idé att låta Tele2 undersöka dessa om man har problem eftersom olämpliga kopplingar kan dämpa signalen. Tele2 kan eventuellt ta betalt för att undersöka "hemmasnickrade" lösningar.
- Var försiktig med hanteringen av bredbandskablar, modemkablar och antennkablar. Dessa kablar är av typen koaxialkablar och kan skadas om man böjer dem för tvärt. När man ansluter modemkabeln till vägguttaget måste man vara försiktig så det smala stiftet i mitten av kontakten inte böjs.
- Dra ur kablar ur väggkontakten vid åska eller när du reser bort längre tid. Både strömkablar och signalkablar (modemkabel, datakabel, antennkabel, etc.) bör dras ur. Överspänningsskydd finns också att köpa, men att dra ur kontakterna ger alltid ett bättre skydd mot skador vid åska.
Teknisk information om kabel-TV nätet finns här.
Hem