Information och hjälp för diskussionsforum

Allmän info och syfte

Här finns lite allmän information om diskussionsforumet för Hälltorps samfällighetsförening, samt lite starthjälp för den som behöver. Mer hjälp finns om man i forumet klickar på länken "FAQ" (Frequently Asked Questions, dvs. "vanligt förekommande frågor").

Forumet har (liksom webbplatsen i övrigt) skapats för att vara en informationskanal för Hälltorps samfällighetsföreningar för kabel-TV och bevattning, men kan dessutom användas för annat som bidrar till samverkan, gemenskap och trivsel för boende på Hälltorp.

Forumet hanteras av programvaran phpBB som är en av de mest använda för sådana här forum. Denna programvara har valts för att den har bra stöd för svenska språket och i övrigt har bra funktion. Forumet ligger på samma ställe som Hälltorps webbplats och medför inte någon ytterligare kostnad för föreningen.

När man klickar på länken "Öppna diskussionsforum" så öppnas forumet i ett nytt fönster, för att man ska kunna se sidorna i webbplatsen samtidig som man skriver inlägg i forumet.

Struktur

Forumet har följande hierarkiska struktur:

Det finns tre avdelningar: Kabel-TV, Bevattning och Övrigt.

Under varje avdelning finns en eller flera kategorier. Avdelningarna Kabel-TV och Bevattning har ännu så länge bara en kategori var, medan avdelningen Övrigt har delats upp i ett antal kategorier som är exempel på vad som kan vara av intresse att diskutera. Avdelningar och kategorier kan skapas och tas bort av den som administrerar forumet (admin = webmaster). Under kategorierna finns så kallade trådar (diskussionstrådar) som är en serie inlägg om något.

Inloggning och registrering

När man öppnat forumet med länken "Öppna diskussionsforum" så kan man genast "surfa runt" och läsa inlägg, men man kan inte starta nya diskussionstrådar och skriva inlägg förrän man loggat in. Och för att kunna logga in så måste man registrera sig. Sedan 2010-11-28 så måste registrering godkännas av webmaster på grund av att forumet har drabbats av massiv nedskräpning av s.k. "spam". (Spam är "illvillig" verksamhet runtom i världen som söker av Internet och skickar skräp-mail och lägger in diskussionsinlägg i forum med diverse reklam eller rent nonsens.)

Att tillämpa registrering/inloggning är en praxis som vi valt att följa i detta forum. Det är då möjligt att se vem som gjort inlägg även om författaren glömt skriva under med sitt namn. En annan viktig fördel är att systemet då kan hålla reda på vilka inlägg man läst, så att varje gång man loggar in så kan man se nya inlägg som tillkommit sedan man var inloggad förra gången, vilket är mycket praktiskt. Inloggning är också en förutsättning för att funktionen omröstning ska fungera. Dessutom har det visat sig nödvändigt med godkännande av registrering för att undvika spam.

Registrering gör man genom att klicka på länken "Registrera". När man registrerar sig så får man först godkänna ett "traditionellt" avtal som medföljer programvaran för forumet. Sedan väljer man ett användarnamn och lösenord som man fyller i, liksom sin e-postadress. Man måste också tyda en bild med verifieringskod och fylla (detta är för att motverka att illvilliga individer skriver dataprogram som automatiskt registrerar miljontals användare och på så sätt kraschar systemet). När man gjort sin registrering skickas automatiskt ett mail till webmaster för att godkänna registreringen, och när godkännande skett får man ett mail tillbaka. När registreringen är godkänd så är det bara att logga in med användarnamn och lösenord. Om man har glömt bort sitt lösenord så finns det en länk så man kan få ett nytt (automatiskt skapat) lösenord skickat till sin e-postadress inom någon minut. Om man även glömt bort användarnamnet så får man kontakta webmaster!

Man kan ändra lösenord och e-postadress genom att klicka på länken "Kontrollpanel" och gå vidare till fliken "Profil" och därefter "Ändra kontoinställningar". I kontrollpanelen finns mycket annat användbart att utforska.

Att använda forumet

När man väl är inloggad kan man skapa en ny tråd i lämplig kategori när man vill diskutera en ny fråga eller framföra en ny synpunkt. För att skapa en ny tråd går man in på en kategori och använder knappen "NYTRÅD". I rutan "Ämne" skriver man en beskrivande rubrik för det man vill diskutera i tråden, och sedan skriver man sitt inlägg i stora rutan nedanför och trycker på knappen "Skicka" (innan man skickar kan man förhandsgranska om man vill).

När man vill skriva inlägg i befintliga diskussionstrådar som startats tidigare, så klickar man sig fram till tråden och använder knappen "BESVARA". Man bör inte ändra rubriken på svarsinlägg, utan man bör fortsätta använda rubriken på tråden. Man kan också skriva ett inlägg genom att använda knappen "CITERA" för något av de tidigare inläggen i tråden. Då kommer texten i det citerade inlägget upp i rutan där man skriver sitt nya inlägg; man skriver sitt inlägg efter citatet och man bör även korta ner citatet och bara behålla det viktigaste. Citaten visas så här: [quote="sorent"]Den citerade texten finns här.[/quote]; man kan radera delar av den citerade texten, men man ska inte ändra det som står inom hakparenteserna.

Underteckna inlägg med namn och gatuadress. För att inte riskera att glömma detta kan man en gång för alla, när man registrerat sig, gå in i på länken "Kontrollpanel" och gå vidare till fliken "Profil" och därefter "Ändra signatur ". Där kan man skriva in en signatur som automatiskt läggs till efter varje inlägg man skriver.

Om man startar en diskussion om något så ska man alltid skapa en ny tråd; att byta samtalsämne i en befintlig tråd är dålig stil.

Gå gärna in på Avdelningen "Övrigt" i kategorin "Test" och lek lite genom att skriva inlägg i befintliga trådar och skapa nya trådar.

Några ytterligare tips:

Regler

Alla inlägg ska följa god sed på nätet, dvs. så kallad "netikett" (se t.ex. http://sv.wikipedia.org/wiki/Netikett). Tänk på att inlägg ska ha koppling till bostadsområdet Hälltorp på Hammarö (det finns andra Hälltorp i Sverige!). Alltså inläggen ska ha att göra med kabel-TV, bevattning och övrigt som rör boende på Hälltorp.

Om du har frågor kring forumet eller förslag till förbättringar så kontakta webmaster via e-post eller telefon. Du kan också använda kategorin "Web" i forumet för att diskutera synpunkter på forumet eller webbplatsen.

Lycka till !

Hem


Uppdaterad 18 February 2019. webmaster@halltorp.nu